Stress og stressbehandling.

Hvad er stress?

Stress er det vi mærker i kroppen og i hovedet, når organismen sætter en række systemer i gang, der gør at vi kan overkomme noget vi ellers ville have svært ved. Det centrale i stress mekanismen er således at sikre sig at du har energi nok til og er mentalt opsat på at skulle kæmpe med, eller stikke af fra noget farligt. 

I gamle dage var det løver og bjørne – i dag er det pres på jobbet, store forventninger til os selv, et travlt og ambitiøst familieliv, en nagende utryghed pga. mediebilledet, økonomisk usikkerhed, ensomhed og meget andet.

stormpsykologi stress billede

Et andet element som også er en betydelig stress faktor er udmattelse og for lavt energiniveau. Det liv vi lever i dag, kræver mere af os end nogensinde før, og har man utilstrækkeligt med energi, så virker udfordringerne større og vores egen evne til at overkomme dem som mindre. og så er det vi skal anstrenge os, bare for at følge med.

Akut stress er til en vis grænse styrkende for vores præstation, mens for meget er ødelæggende. Langvarig eller meget hyppig stress medfører altid forandringer, som i mange tilfælde har en række negative konsekvenser.

Symptomer på stress!

Ved længerevarende stress oplever mange symptomer som dårlig søvn, uro i kroppen, glemsomhed, sommerfugle i maven, irritabilitet, lettere til gråd, træthed, diffuse smerter, manglende lyst til sex, hjertebanken, vægtforøgelse, søvnbesvær, reduceret selværd o.m.a.

Hvad sker der i min hjerne, og i mine tanker når jeg har stress?

Stress har stor indflydelse på vores hjerne, vi husker dårligere, vi har svært ved at planlægge og strukturer dagen og vi kan begynde at blive mindre nuancerede. Stress kan udløse angst eller depression, bla. fordi vi begynder at opfatte andre mennesker og situationer som truende eller som noget utrygt. 

Behandling af stress.

Behandlingen bør altid tage udgangspunkt i en grundig analyse af problemet og hvad det har betydet for dig, på et psykologisk, et fysiologisk og et socialt plan. Herefter kan vi sammen lægge en skræddersyet plan der er nøje tilpasset dig og din situation. 

Min behandling tager derfor som regel udgangspunkt i 7 dages målinger på dit hjerte og nervesystem. I de 7 dage skal du bære en lille EKG måler, der ikke er større end et almindeligt pulsbælte, og du skal bruge en app til at registrere hvad du foretager dig. På den måde får vi et unikt udgangspunkt for at forstå dig i dit liv. 

Jeg arbejder derfor meget med hvordan du lever dit liv og hvordan dine rutiner påvirker dig. Ofte vil der være en række meget nyttige indsigter, som vi kan bruge i vores fælles forståelse af din situation og din vej mod at få det bedre.  

Samtaledelen drejer sig meget om at du kommer til at forstå din situation og de symptomer du oplever. Både så du kan slippe for de ubehagelige tanker du måske har om dig selv eller din tilstand, men også så du fremadrettet kan træffe andre valg så du arbejder dig ud af situationen og undgår at du får tilbagefald.

Du vil også blive trænet i en række simple teknikker baseret på dit åndedræt og en metakognitiv tilgang. Den metakognitive tilgang lægger ikke vægt på indholdet af dine tanker, men på den måde du lader dig påvirke af dine tanker. Et helt centralt emne er derfor at få stærke teknikker til at slippe de negative tanker. 

Når du bliver rutineret i at anvende metoderne, vil du også opleve at din generelle psykiske robusthed styrkes.


Har du brug for hjælp - Så tag kontakt allerede i dag!

Kontakt




    Stormpsykologi
    v/ Peter W. Carlsen

    Bækvangen 22
    8530 Hjortshøj

    W: stormpsykologi.dk
    E: info@stormpsykologi.dk
    Mob: +45 53 34 56 35